Pagina's

maandag 27 februari 2012

Warme baby slofjes,



Dit patroontje is niet van mij zelf, maar ik heb het vertaald. Het is van de site van Bernat.
Warme baby slofjes:
Maat: 3 (6-12) maanden

Haaknaald 4 mm

V      =vasten
L      = losse
Hst   = half stokje
St    = stokje.

Boord:
Zet 16 lossen op.
1. 1 v in de 2e losse vanaf de nld, 1 v in elk van de volgende  lossen,keren (=15v)
2. 1 losse,steek in het achterste lusje van de vaste van de vorige toer, tot het eind, 
      keren (=15 v)
3.Herhaal deze tweede toer totdat je 15 (16-16,5 cm )  hebt gehaakt.
   Eindig aan de goede kant van het werk., niet keren.

Voet:
Met de goede kant naar je toe:
1. 1 l, 23 ( 25-27 v) langs de bovenkant van de boord, keer.
2. 1 l, 1 v in elke v, 23 ( 25-27 v).
    Breek de draad af.

Instap:
1.Met de goede kant voor je:
   Sla de eerste 7 (8-9) V over haak 9 v. keer
2. t/m 4 1l, 1v in elke v, keer (9v)
5. 2 v samen haken, 5 v, 2 v samen haken (7v)
Naai de achterkant dicht.

Voet:
1.Met de goede kant naar je toe:
   En begin aan de achterkant bij de naad.
   2 l  (= 1 hst), 1 hst in de volgende 6 (7-8) v,
   7 hst langs de zijkant van het flapje
   2 hst in de hoek,
   5 hst langs de bovenkant van het flapje
   2 hst in de hoek,
   7 hst langs de zijkant van het flapje
   1 hst in de volgende 7 (8-9) v,
   Sluit de toer met een halve vaste =37(39-41)hst
2. 2 l (=1 st), draad omslaan, haal de haaknld van achter naar voor, langs het hst van 
    de vorige toer en haak zo een stokje, zie tekening. (Ik hoop dat het duidelijk is)


   

    Hierdoor ontstaat aan de goede kant een ribbeltje.
    Herhaal deze steek tot het eind. Sluit de toer met een halve vaste.
3.Als de 2e toer.
4. 1 l, 2 v samen haken, 14 (15-16) v, 2 v samen haken, 1 v , 2 v samen haken,
    14 (15-16) v, 2 v samen haken. Sluit de toer met een halve vaste.
     = 33 ( 35-37) vasten.
5. 1 l, 2 v samen haken, 12 (13-14) v, 2 v samen haken, 1 v , 2 v samen haken,
    12 (13-14) v, 2 v samen haken. Sluit de toer met een halve vaste.
     = 29 ( 31-33) vasten.
6. 1 l, 2 v samen haken, 10 (11-12) v, 2 v samen haken, 1 v , 2 v samen haken,
     10 (11-12) v, 2 v samen haken. Sluit de toer met een halve vaste.
     = 25 ( 27-29) vasten.
7. 1 l, 2 v samen haken, 8 (9-10) v, 2 v samen haken, 1 v , 2 v samen haken,
     8 (9-10) v, 2 v samen haken. Sluit de toer met een halve vaste.
     = 21 ( 23-25) vasten.

Breek de draad af en naai het zooltje dicht.
Hecht alle draadjes af.

Wanneer er een foutje zit in het patroon wil je het me dan even laten weten?

Op deze site vind je ook een beschrijving van de slofjes :

http://charami.com/wp-content/uploads/2012/01/Baby-laarsjes-door-Bernat.pdf







21 opmerkingen:

  1. Dit vind ik leuk, dank je voor het patroon. Ik ga er gelijk een aantal maken voor een goed doel.
    gr. Meijra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk zijn je slofjes geworden,
    mooie kleuren ook,
    ik heb er ook al ettelijke gemaakt
    en het haakt zo lekker weg
    mijn complimenten hoor
    groetjes hester

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een award voor je, je moet hem eventjes knippen en plakken vanaf mijn site.
    gr. Meijra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. pff ik wil heel graag verder met dit patroon. maar snap het even niet meer. ik ben bij de instap. wat wordt er bedoeld met het deel naai de achterkant dicht? en bij het deel van de voet: begin bij de naad. misschien is het mogelijk een paar foto's erbij te plaatsen die het wat makkelijker maken. heb al veel dingen geprobeerd maar het begint er nog niet op te lijken. groetjes ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je moest een de de boord 2 tour v 23 vasten haken.
      en daar boven ga je verder. sla de eerste 7 vasten over dan kom je precies in het midden van de boord

      Verwijderen
  5. Ik wil heel graag slofjes breien in maat 1, kan ik dan ook dit patroon gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit patroon is voor gehaakte slofjes. Maar als je verder zoekt op internet vind je zo een gebreid patroontje voor slofjes.

      Verwijderen
    2. Wanneer je dunnere wol of katoen gebruikt dan worden ze een stuk kleiner.

      Verwijderen
  6. Mooie slofjes, maar geraak totaal niet wijs uit het patroon! Jammer
    Groetjes
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik loop ook helemaal vast....helaas. Niet te doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eerste is gelukt, lijkt niet op de foto. Nu nog een tweede maken in de hoop dat ze gelijk zijn. Leuk patroon, wel ingewikkeld

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat instapje v die slofjes moet dat geen halfstokje worden ipv vasten instapje vind ik zo kort ten opzichte van het boordje, of moet ik het boordje met een dunnere pen doen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind op de foto het instapje veel langer lijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een poosje geleden dat ik ze heb gehaakt. Ik zal ze nogmaals haken en bij het patroon foto's plaatsen. Hopelijk lukt het dan :)
      Groetjes, breimaan

      Verwijderen
  11. Hoi, ik vind de slofjes er leuk uitzien, maar kom niet uit het patroon. Wat wordt bedoeld met langs de bovenrand van het boord, naai de achterkant dicht etc. Foto's of tekeningen zouden zeker bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. LEUKE SOKJES IK HEB DE BOORD KLAAR MAAR NU MOET JE 23 LANGS DE BOORD , HOE MOET DAT , KAN IEMAND HET UITLEGGEN SNAP DAT EVEN NIET.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ze ook gemaakt, zie http://annemiekesblog.blogspot.nl/, dank je wel voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. passen ze ook voor een babybornpop?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De slofjes zien er leuk uit, maar als ik het patroon lees vind ik het wel heel ingewikkeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. http://www.yarnspirations.com/patterns/baby-s-booties.html?id=188999

    via deze link krijg je een filmpje te zien, dan wordt het patroon een stuk duidelijker! Ook ik kwam er niet uit met alleen het geschreven patroon. Hoe je verder moet na het eerste lapje was me totaal onduidelijk. Met filmpje lukt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen