Pagina's

dinsdag 8 januari 2013

Tilda

  En hier is dan Tilda de gehaakte versie.
Het patroon heb ik hieronder op mijn blog geplaatst.
Het is een lange dunne pop van 55 cm lang geworden. (zonder muts)
Ik hoop dat ze er een beetje op lijkt?
Het was in ieder geval leuk om te haken.
Het patroon is heel simpel, dus ook voor de beginner ,denk ik,  wel te haken.




Mijn man heeft nog wat standaardjes gezaagd,
zodat ze ook netjes recht op kunnen blijven staan...



En zo ziet de pop er zonder kleding uit:



Wanneer je een fout ontdekt in het patroon wil je mij het dan laten weten?


Tilda pop gehaakt
Haaknaald 2 ½
Katoen in huidskleur
Haak in spiraalvorm.
Gebruik een draadje om het begin van elke toer te markeren
Benen;
 Haak 4 lossen en sluit deze tot een ring
1e toer:      6 v in de ring
 2e toer:      (1 v, 2 v in de volgende vaste) x 3    (= 9 v )
 3e toer:      (2 v, 2 v in de volgende vaste) x 3    (=12 v)
 4e toer:      (3 v, 2 v in de volgende vaste) x 3    (=15 v)
 5e t/m 12e toer : 15 v
13e toer:  (3 v, 2 v samen haken) x 3                   (=12v)
14e t/m 70 toer   : 12 v = 27 cm
Haak het tweede been op dezelfde manier.

Armen:
 Haak 4 lossen en sluit deze tot een ring
1e toer: 6 v in de ring                                           (= 6 v )
2e toer: (1 v, 2 v in de volgende v ) x 3                (= 9 v )
3e t/m 40e toer: 9 vasten. = 17 cm
Haak de tweede arm op dezelfde manier.
Lijf en hoofd:
Haak  32 lossen en sluit deze tot een ring.
1e t/m 30e toer : 32 v in elke lossen                          ( = 32 v )
31e toer:   :  (2 v, 2 v samen haken) x 8                    ( = 24 v )
32e en 33e toer: 24 v = taille
34e toer:  (2 v, 2 v in de volgende v ) x 8                  ( = 32 v )
35e t/m 39e toer : 32 v
40e toer:  (2 v, 2 v samen haken) x 8                        ( = 24 v )
41e toer:  (2 v, 2 v samen haken) x 6                        ( = 18 v )
42e toer:  (1 v, 2 v samen haken) x 6                      ( = 12 v )
43e t/m 46e toer : 12 v = hals
47e toer : (2 v, 2 v in de volgende v ) x 4                  ( = 16 v )
48e toer : (3 v, 2 v in de volgende v ) x 4                  ( = 20 v )
49e t/m 50 toer : 20 vasten
51e toer: ( 4 v, 2 v in de volgende v ) x 4                  ( = 24 v )
52e toer: ( 4 v, 2 v samen haken )      x 4                  ( = 20 v )
53e toer: ( 2 v, 2 v samen haken )      x 5                  (  = 15 v )
54e toer: ( 1 v, 2 v samen haken )      x 5                  ( = 10 v )
Vul het hoofd en de hals op en haak daarna alle steken twee aan twee samen
totdat er geen steken overblijven.
Vul het lijf op en naai de armen en benen aan het lijf.  
lijf = 20 cm
hoofd=7cm

Haren:
Haak 51 lossen.
Haak hierop : 1v, 1 v overslaan.
Het haar gaat hierdoor vanzelf “krullen”.
Naai de slierten rond het hoofd.

Gehaakte Jas Tilda:
Haak 60 lossen met haaknaald 2,5.
1e toer : 60 vasten
2e t/m 7e toer : 60 vasten
In elke 5e toer 2 vasten minderen:
( Haak 17 vasten , 2 vasten samen haken, 22 vasten haken, 2 vasten samen haken, 17 vasten. Etc. )
8e toer : maak een knoopsgat aan het begin van de toer door 2 vasten te haken,
              2 lossen en daarna 2 vasten overslaan , vasten tot eind van de toer. (60v)
              Haak v in de volgende toer tot de laatste 4 v: 2 v  in de 2 lossen, 2 v. ( 60 v )
              Hierna elke 16e toer een knoopsgat maken.
 In totaal  45 toeren haken. Dat is 9 maal 2 vasten minderen= 42 vasten.
 Voor de armsgaten:
46e toer :  8 v voor het voorpand. Keer om.
47e t/m 51e toer : 8 v
52e toer : aan de hals kant 2 steken afkanten
53e toer :  nogmaals 2 steken afkanten aan de hals kant. ( = 2 v)
 Sla 6 vasten over voor het armsgat en haak dan 14 vasten voor het rugpand.
In totaal 8 toeren,.
 Sla weer 6 vasten over voor het armsgat en haak het tweede voorpand als hierboven beschreven in spiegelbeeld
 Naai de schouder naadjes aan elkaar.
Mouw:
Langs het armsgat 20 v haken .
1e t/m 4e toer : 20 v
5e toer; 1 v minderen=19v
6e t/m 9e toer : 19 v
10e toer : 1 v minderen=18v
11e t/m 14e toer :18 vasten
15e toer : 1 v minderen=17 v
16e t/m 42e toer : 17 v.
Haak de tweede mouw op dezelfde manier.

Gebreide Broek:
1e pijp:
Zet 22 steken op en brei 2 naalden boordsteek.
Daarna 52 toeren in tricotsteek breien.
Brei de tweede pijp hetzelfde als de eerste pijp.
Naai de eerste 7,5  cm aan elkaar. Naai daarna de pijpen dicht.
Gebreide Muts:
Zet 24 steken op.
Brei 3 naalden tricotsteek of boordsteek.
4e t/m 6e naald : de eerste 2 steken samen breien. ( = 20 steken)
7e t/m 10e naald : 20 steken
11e , 17e , 23e , 29e , 35e  naald een steek minderen. (15 steken)
In alle volgende toeren 1 steek minderen.
In totaal heb je dan 50 toeren gebreid en 0 steken over.

Laarzen :
Haak 4 lossen en sluit deze tot een ring.
1e toer : 8 v
2e toer : 12 v
3e toer : 12 v
4e toer : 15 v
5e toer : 18 v
6e t/m 15 toer : 18 v

Hoedje:
Haak 4 lossen en sluit deze tot een ring.
1e toer : 6 v
2e toer : 12 v
3e toer : 18 v
4e toer : 24 v
5e  t/m 7e  toer : 24 v
8e toer : 48 stokjes

                                                                      Veel haak-plezier !




60 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor dit leuke patroon.
    groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze leuk geworden! En bedankt voor het patroontje. De kleertjes zien er ook heel mooi uit, vast weer een leuk werkje geweest. groeten Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn die prachtig meis!
    En wat lief dat je het patroontje met ons deelt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn PRACHTIG bedankt voor het delen van het patroontje, ga er zeker 1 maken en zal jou dan in mijn blog noemen. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. crisis wat zijn ze LEUK!!!!!!!!!!! ik ga je gelijk eens volgen....dank je wel dat je ook het patroon deelt

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh leuk!ik ben niet de enige meer met een Tilda patroon!http://mijneigenplekkie.blogspot.nl/2012/09/mijn-gehaakte-tilda-is-klaar.html(zie dat jou versie nog een paar toeren langer is als die van mij;-))je hebt er gelijk de kleertjes ook bij gehaakt zie ik en zonder vleugels.....je gaat hier net als ik met die van mij heb gedaan vast heeeeel veeeel mensen blij mee maken!

    Je drieling-Tilda's zijn super!

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angeline,
      Je pop is heel erg leuk.Heb op je blog gekeken.
      Ik ga hem zeker haken. leuk hè? die Tilda poppen?

      Verwijderen
  7. Deze zijn idd heel leuk en zien er lief uit. Ik heb de tilda van de hierboven genoemde site al gehaakt. Ik ga deze vast ook eens haken.
    Leuk!
    Groetens ut Fryslan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben deze ook al gepint op pinterest, wie weet krijg je ook nog buitenlandse haaksters die je patroon leuk vinden.
    Groetjes Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kijk hier eens op, is wel russisch maar google chrome vertaalt het wel en je kan wel nagaan dat je moet meerderen of minderen en de getallen staan er achter. Echt een leuke Tilda, met een uitdaging om het te ontcijferen.
    Groetjes Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry had de link nog niet opgeschreven haha.

    http://www.liveinternet.ru/users/red_feir/post220835096/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog een leuke Tilda pop....Dank voor de link.
      Ik ga proberen om hem te vertalen met google ofzo.

      Verwijderen
    2. Helaas, Ik heb deze al een tijdje op mijn pinterest staan, maar het is een foto, wat Google niet vertaald.
      Ik heb de vraag om een vertaling eronder gezet ;-)

      Verwijderen
    3. Als ik op vertalen druk dan vertaalt ie dat idd niet maar er komen wel getallen tussen haakjes te staan en ik denk dat dat de aantal vasten die je in totaal in een toer moet haken. Ik ga het eens uitproberen , lijkt me een ultieme uitdaging!
      hendrika

      Verwijderen
    4. In het weekend ga ik het patroon ook proberen te ontcijferen
      Misschien kunnen we ze naast elkaar leggen ?

      Verwijderen
    5. Ik ga het ook proberen, wat een schatje is dat!

      Verwijderen
    6. Oke ik krijg het dus niet voor elkaar, heeft iemand dit patroon al vertaald in het Nederlands? Zou diegene dat patroon dan misschien hierop kunnen zetten of naar mij kunnen sturen?
      Xxx

      Verwijderen
  11. Super leuke tilda's,ik ga hem opslaan.
    Heel erg bedankt,groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die zijn echt heeeeel leuk! Heel misschien waag ik mij er nog eens aan...
    Groetjes janine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt trouwens nog meer leuke dingen op je blog staan; reden genoeg om nieuwe volger te worden!
    Nogmaals groetjes Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw wat super prachtig mooi!! Heeft u ook de patronen van de kleertjes ik vind ze geweldig!!

    Dank u wel dat u dit patroon wil delen!!

    Groeten Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze zijn werkelijk super leuk zo met z'n drietjes. En wat een handige standaards heeft je man gemaakt. Als dat geen teamwork is...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wauw leuk, wij hadden er ook al een,maar nu kunnen we met jouw patroon en nog wel een paar bij maken, bedankt,die van jou zijn super leuk!!

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hééééél erg mooi!!! Bedankt voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oooooooooooooooooooooooooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhhhh
    wat zijn ze geweldig!!

    en zo bedankt voor het delen van het patroon, ga ze absoluut maken

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind jouw poppetjes super leuk, bedankt om het patroontje te delen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zijn ze goed en leuk! En wat super dat je de patroontjes met ons wilt delen.
    Ik ben meteen je volger geworden.
    Groetjes, Corine
    Wien-art.blogspot.com. / wien-artfabrics.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor het mooie gehaakte tilda patroontje.
    Ik ben meteen volger geworden.groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. helemaal top zeg. Heb hem ook glijk naar mijn moeder doorgestuurd! Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind deze `dametjes`
    heel grappig ...
    dank u
    mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ze zijn geweldig!! Enook leuk dat je het patroon erbij zet!
    Wie weet als ik nog eens tijd over heb......
    (ben ook volger geworden)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi , DANKJEWEL voor het patroon van Tilda, ben meteen begonnen , mijn vraag is worden de benen en armen niet opgevuld ???????
    groetjes Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de beben worden opgevuld en dit kan je het beste doen terwijl je haakt.
      Dank je wel voor je reaktie op het patroon.

      Verwijderen
  26. Ik had me voor genomen om geen knuffels of poppen meer te haken, maar nu dat ik jouw Tilda poppen zie, verdwijnt mijn goed voornemen als sneeuw voor de zon. Zo'n leuke poppetjes en dan nog gratis en voor niets het patroontje, op de koop toe. Nou nou nou, als dat geen feest is. Hartelijk dank dat je dit met ons wil delen en je hebt er bij deze een volgster bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat zijn deze Tildapoppen mooi zeg, lijkt me ook nog eens heel leuk om te proberen....knap gedaan!!!!
    Groetjes InA

    BeantwoordenVerwijderen
  28. DANK U DANK U DANK U
    Echt ontzetten bedankt!!! Ik heb hem gelijk opgeslagen, dat wordt een leuk cadeautje =D

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel erg leuke poppen, ik ben er meteen één gaan maken!
    Alleen staat er volgens mij in toer 42 van het lijf een foutje?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuk, leuk :) Heb de Tilda van Angelina gemaakt en tijd geleden en die is ook zo mooi <3 Deze ga ik zeker ook maken en dan de kleding erbij breien :D

    BeantwoordenVerwijderen
  31. och, zo mooi zeg! leuk dat je die met ons wil delen... PRACHTIG

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geweldig leuk! Zou ik zeker eens willen proberen, want de stoffen poppen zijn supermooi maar zie ik niet zitten om te maken :) en deze versie wel. Bedankt dat je het patroon zomaar deelt met ons, ook het patroon van arne en carlos!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. bedankt voor het delen van deze patroon ... het is fantastisch x

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtig, helemaal te gek deze poppen. bedankt voor het delen van je patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. dank je wel. mooi gedaan . ik vind tilda poppen zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dank je voor het patroon. Ik sla het op en ga er beslist ooit mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Super leuk!!!
    Dank je wel voor het patroon, ga ik zeker nog eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Muchas gracias por compartir el patrón. Aunque no lo creas vas a hacer a mi hija muy feliz estas navidades.
    De verdad muchísimas gracias.
    Un saludo

    BeantwoordenVerwijderen
  39. These are gorgeous! You are so clever, thank you for the pattern x Love the blog x

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Is het niet een aardig idee om de patronen op pdf te doen, om ze zo makkelijker te kunnen downloaden?

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Via Pinterest kwam ik op je blog terecht. Ik was op zoek naar Tilda en zag bij jou de gehaakte versie, dat is óók leuk! Wat lief dat je het patroon hebt uitgewerkt en op je blog hebt gezet.
    Nu ga ik me eerst melden als volger en daarna ga ik (met een lekker kopje thee erbij) eens heerlijk neuzen op je blog, volgens mij staat er nog veel meer moois op!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. This is lovely! Thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wat n schatjes,en natuurlijk ook bedankt voor het delen van het patroon.Mijn tilde is bijna klaar,maaaaaar help,ik snap niets van de jas,is die nu in de lengte gehaakt of in de breedte.60 lossen
    Dwz
    28 cm,45 toeren
    Dan wordt de jas toch te breed,want dat is maar een pand,om de 16 een knoopsgat en ik tel zeker 6 knoopsgaten,zie ik het nou zo verkeerd
    En bij toer 51 haar hoofd,volgens mij een foutje
    Dat zijn dan toch te weinig toeren,ik heb er 8 toeren bijgehaakt.
    Kan je aub even n toelichting geven van de jas aub
    Zou er heel blij mee zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat leuk dat je je patroon met ons wil delen fantastisch

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Bedankt voor dit erg leuke Tilda patroon, alleen jammer dat de afbeeldingen verwijderd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. wouw wat is ze gaaf
    bedankt voor het patroon ga haar ook zeker maken

    BeantwoordenVerwijderen