Pagina's

zondag 3 februari 2013

De poppen van Arne en Carlos (2)

Deze twee poppen zijn gehaakt en passen de kleertjes uit het boek van Arne en Carlos.
Ik heb deze kleertjes op twee naalden gebreid en met bijpassend garen dicht genaaid.

                          
De pop wordt aan één stuk gehaakt, dus tijdens het haken de delen opvullen.
Katoen: Katia mississippie
Haaknld  nr: 2 ½
1 cm = 2 ½ toer

Begin met de Voet :
1. 8 v in magische ring. (even zoeken op youtube hoe dit gaat)
2. ( 1 v, 1 v meerderen  )   4x  = 12 v
3. 12 v
4. (1 v meerderen, 1 v meerderen , 1 v )   4x  = 20 v
5. 20 v
6. (1 v meerderen,4 v ,  )   4x  = 24 v
7  t/m 11.  =24 v
Hiel:
12.Haak 7 v
     Keer en haak nog 6 toeren van elk 7 vasten.
13.Haak aan de zijkant 4 v, 2 v samen haken,15 v,
     2 v samen haken, 11 v= 32 v
14.4 v, 2 v samen haken,14 v, 2 v samen haken, 10 v = 30 v
15.4 v, 2 v samen haken,13 v, 2 v samen haken,  9 v  = 28 v
16.4 v, 2 v samen haken,12 v, 2 v samen haken,  8 v   = 26 v
17.4 v, 2 v samen haken,11 v, 2 v samen haken,  7 v   = 24 v
18.4 v, 2 v samen haken,10 v, 2 v samen haken,  6 v   = 22 v
19.4 v, 2 v samen haken,  9 v, 2 v samen haken,  5 v   = 20 v
20.4 v, 2 v samen haken,  8 v, 2 v samen haken,  4v    = 18 v

De minderingen moeten boven elkaar komen
(zie foto)
Haak hierna 50  toeren van 18 vasten = 17 cm
Tip ; Haak over de laatste 5 toeren een andere kleur voor de onderbroekspijp.

Haak het andere been hetzelfde.
vul de benen op
Haak de twee benen aan elkaar = 36 vasten.
Haak 5 toeren vasten in kleur van de onderbroek.=36 v
Kleur wisselen voor het hemdje aan de van het lijfje.= 36 v
Haak 15 toeren voor het lijfje.=36 v

Armen:
In huidskleur
1. 8 v in magische ring
2. ( 1 v meerderen, 1 v  ) x4 = 12 v
3. 12 v
4. ( 1 v meerderen, 1 v meerderen,  1 v  ) x4  = 20 v
5. 20 v
6. ( 1 v meerderen,3 v, 1 v meerderen ) x4  = 28 v
7. t/m 11 toer  = 28vasten
12. ( 1 v , 2 v samen haken, 1 v, 2 v samen haken, 1v ) x4 = 20 v
13. 20 v
14. ( 1 v , 2 v samen haken, 2 v ) x4 = 16 v
15.16 v
16. ( 1 v , 2 v samen haken, 1 v ) x4 = 12 v
17. 12 v
Hierna 20 toeren haken in huidskleur. ( = 8 cm )
Daarna 5 toeren in T-shirtkleur.
Vul de armen op
De armen aan het lijf maken:
1. De armen met 4 vasten aan het lijf haken.
    (4 vasten van de armen, 14 vasten van het lijf, 4 vasten van de armen,
     14 vasten van het lijf = 36 v          
De volgende toer alle vasten haken, dwz de 4 vasten waarmee de armen aan het lijf zitten overslaan. Dus om de hele buitenkant heen haken=44 vasten
In de volgende toeren moet je in  elke toer 4 vasten minderen:
Zorg ervoor dat de minderingen netjes boven elkaar komen.
Zie foto:
(Soms moet je even "smokkelen")
Dit stukje vind ik het moeilijkst om te noteren:
2.8 v, 2 v samen haken, 10 v , 2 v samen haken,
   8 v, 2 v samen haken, 10 v , 2 v samen haken = 40 v
3.7 v, 2 v samen haken,   9 v , 2 v samen haken,
   7 v, 2 v samen haken,   9 v , 2 v samen haken = 36 v
4.6 v, 2 v samen haken,   8 v , 2 v samen haken,
    6 v, 2 v samen haken,   8 v , 2 v samen haken = 32 v
5.5 v, 2 v samen haken,   7 v , 2 v samen haken
   5 v, 2 v samen haken,   7 v , 2 v samen haken, = 28 v
6.4 v, 2 v samen haken,   6 v , 2 v samen haken,
   4 v, 2 v samen haken,   6 v , 2 v samen haken = 24 v
7.3 v, 2 v samen haken,   5 v , 2 v samen haken,
   3 v, 2 v samen haken,   5 v , 2 v samen haken  = 20 v
8.2 v, 2 v samen haken,   4 v ,  2 v samen haken,
   2 v , 2 v samen haken,  4 v ,   2 vsamen haken = 16  v
Vul het lijf op
   
      Hals en hoofd
  9.=16 v in huidskleur.
10. =16 v
11.(1 v, 1 v meerderen, 2 v ) x 4 = 20 v
12.(1 v meerderen, 3 v, 1 v meerderen,) x 4 = 28 v
13.(1 v meerderen, 5v,  1 v meerderen,) x 4 = 36 v
14.(1 v meerderen, 7 v, 1 v meerderen,) x 4 = 44 v
15.(1 v meerderen, 9 v, 1 v meerderen,) x 4 = 52 v
16 .  = 52 vasten
17.(1 v meerderen, 11 v, 1 v meerderen,) x 4 = 60 v
18 t/m 20  : 60 v
21. (1 v minderen, 11 v,  1 v minderen ) x 4 = 52 v
22.  52 v
23. (1 v minderen,   9 v,  1 v minderen ) x 4 = 44 v
24.  44 v
25. (1 v minderen,   7 v,  1 v minderen ) x 4 = 36 v
26.  36 v
27.(1 v minderen,    5 v,  1 v minderen ) x 4 = 28 v
28.  28 v
Vul het hoofd op en bevestig de ogen.
29 .(1 v minderen,   3 v,  1 v minderen ) x 4 =  20 v
30. 2 v samen haken totdat er geen vasten meer over zijn.
 En als het goed is ziet je pop er ongeveer zo uit :)



Veel haak plezier !









44 opmerkingen:

  1. Ik vind het er mooi uitzien,bedankt voor het delen.Ik ga het opslaan,groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!
    Echt heel erg bedankt voor het delen (:
    Het patroon ziet er zo op het eerste gezicht goed uit hoor!
    Als ik een pop ga haken en ik loop ergens tegenaan laat ik het weten ;)
    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi dank je wel voor het delen van het patroon. Ik ga het zeker een keer maken.
    groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oja hoeveel garen heb je voor de pop gebruikt?
    Groetjes Eugenie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er goed uit!! Ik ga het proberen.. als ik tijd heb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo tof, zal ik wel eens proberen, thx voor het delen !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super zeg, dankjewel voor alle moeite en dat je het met ons wilt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fantastisch gedaan, dank je wel, ik heb 'm opgeslagen! Ik kijk al elke keer naar het boek, ik vind 'm zo mooi, maar ben toch meer een haakster. Misschien koop ik 'm alsnog wel als inspiratie-boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er goed uit zeg. Zal een hoop werk geweest zijn.
    Ik ga 'm pinnen.
    Zet nog even een linkje in je berichtje op Haak maar aan, dan komen de mensen sneller op je blog. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fantastisch leuke poppen! Bedankt voor het delen van dit patroon. Vind ik super van je! Ze zijn ecnt leuk! Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ziet er prachtig uit,leuk dat je het patroon met de medebloggers wilt delen,super

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh wat prachtig!EEEEERG lief dat je het patroon wil delen!ThanXxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. o, dank je wel voor het delen, ze zijn superleuk en het breien lukte mij niet dus hopelijk het haken wel ;-))groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wauw wat leuk! dank je wel vh patroon!

    Weet iemand nog een link naar hoe je het haar maakt?
    en de neus? hoe maak je die zo mooi?
    hoeveel garen heb je nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. o,o,o, wat ontzettend leuk, heel aardig van je! De resultaten zijn binnenkort te zien op mijn blog...:-)))
    groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oooooh super bedankt voor het delen van je patroon. Ik was al zo lang opzoek naar een patroon van een gehaakte pop. Ik ga je volgen! En nu met de pop beginnen :-)

    Groetjes,
    Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik was plan om een pop te breien, maar ik op het ogenblik meer met een haaknaald bezig. Geweldig dat je een haakpatroon hebt gemaakt. Ik ben nu met een voet bezig en loop tegen een probleempje aan. Als je het hielstuk van in totaal 7 toeren heen en weer gehaakt hebt ga je als je verder gaat de andere kant op en dat zie je. Dus ik heb de 7 vasten(toer 12) maar 5 keer herhaald zodat het hielstuk totaal uit 6 toerestaat. Verder rond haken gaat dan in dezelfde richting. Hartelijke groeten, Beerta.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn excuses! Wat ik in mijn vorige berichtje schreef klopt niet. Ik heb de zaak nog eens goed bekeken en ik moet me ergens verteld hebben. Alles is nu goed en ik kan fris en vrolijk verder haken. Misschien kun je dat bericht verwijderen. Hartelijke groeten, Beerta.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit patroon is erg leuk om te maken. Ik heb er een matroos van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je patroon is prima leesbaar hoor, zelfs het stuk waarvan je zelf had aangegeven dat het moeilijk te beschrijven was. Ik ben er superblij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig om te maken. Ik heb hem bijna af. Heb het boek voor de kleertjes en om te zien hoe de ogen, mond, neus en haren moeten. Heb de ogen geborduurd met DMC ipv plastic oogjes. Staat erg leuk. Heb denk alleen een foutje ontdekt in de enerlaatste punt (punt 29. Voor het vullen van het hoofd eindig je met 28 steken. Punt 29 zegt 1v minderen, 1v en weer 1v minderen en dat 4 maal=20v. Dan heb ik geen hele toer gehaakt. Is dat de bedoeling of moet de toer zijn , 1v minderen, 3v, 1v minderen (4 maal=20v)?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb me net lid gemaakt. Je blog heb ik ontdekt via Franciens Muizen. Ik heb wat reclame gemaakt voor jullie blogs omdat ik vind dat jullie heel mooie toffe dingen maken die de moeite waard zijn om te promoten! Hoe doe je dat, die poppen omzetten in haakpatronen? Heel veel bewondering voor je werk!
    mijn blog: http://all-round-hobbyrita.blogspot.be/
    Kom eens kijken, maar ik lever niet zo'n kunstwerken vrees ik :)
    groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rita,
      Francien is mijn brei/haakvriendin :) We zien elkaar regelmatig :)
      Ik ben net even op visite geweest op jou blog en ik vind je pop al heel mooi worden. Én op vier naalden, knap hoor!
      groetjes, breimaan

      Verwijderen
  23. Heel erg bedankt voor het omzetten van deze brei-patronen naar haak-patronen.
    Deze poppen stonden al op mijn verlanglijstje maar dat breien met 4 pennen zag ik niet zitten en toen kwam dit patroon voorbij!
    Mijn handen jeuken, eerst nog even genoeg huidskleurig katoen halen en dan gaan we poppen haken!
    Nogmaals bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi, firstly thank you so much for sharing the pattern! I am stuck on row 12....I dont understand Haak 7 v Turn and crochet 6 rows of 7 each fasting! Please can you help!
    Thanks Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Wendy,
    Will you please send me your mail adres, so I can answer your mail.
    This rounds go not in the round, but "heen en weer". I donnot know how to say it in English, but I hope you will understand it?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi ik had al een paar keer in het boek van arne en carlos gekeken maar het lukte me,maar moet om de poppen te breien maar haken lukt super goed. Dit had ik niet verwacht want het is pas de eerste keer dat ik het doe.
    Super bedankt voor het patroon.
    Gr anoniem (13)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Pas maar op dat je niet verslaafd raakt aan haken!
    Ik ben benieuwd hoe je pop eruit ziet als ie klaar is.
    Veel plezier ermee.
    Groetjes,breimaan

    BeantwoordenVerwijderen
  28. thanks als hij af is zal ik proberen een foto te e-mail
    Gr anoniem (13)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. HOERA!! Eindelijk een haakpatroon van die leuke poppen!
    Duizendmaal dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuk! Ik was al een tijdje op zoek naar een patroon voor leuke poppen. Het lijkt mij een prachtig kerstkado voor mijn dochters. Dankjewel! Groet, Amanda

    BeantwoordenVerwijderen
  31. De tweede is ook al af, geweldig patroon! Heel erg bedankt daarvoor.
    Nu alleen nog in de kleren, want zo bloot, dat kan echt niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat leuk zo'n pop haken! ik heb er nu 2 gebreid maar dit is ook een heel leuk werkje om te doen.
    Ik heb de benen en het lijfje klaar en ben met de armen begonnen toe nu toe was het goed te doen.
    als ik de pop klaar heb en als ie er leuk uitziet zet ik hem op mijn blog.
    heel erg bedankt voor het leuke patroon groetjes Akke.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi een goed patroon
    vraag als ik bij 12 steken 4 x 1 steek meerder kom ik op 16 steken uit jij op 20 steken

    BeantwoordenVerwijderen
  34. bedankt voor het patroon, dat word de basis voor sinterklaas en zwarte piet wel wat vroeg maar dochterlief moet stage doen voor kleuterjuf dus ben ik bezig met voorbereidingen,
    groetjes fabienne(profiel is van mijn zoon)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bedankt voor het patroon! Ik vind de gehaakte versie mooier dan de gebreide. Ik heb het boek liggen en ga de kleren breien. De pop heb ik ondertussen gehaakt. Die kan je hier zien: http://sopoposew.blogspot.be/2014/11/to-hook-hook-hooked.html. Groetjes, Marie-Paule

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Help!! Mijn hoofd is vierkant, wat doe ik fout,,, het is toch de bedoeling dat je 2 meerderingen naast elkaar maakt, of niet,,, of word het rond bij het opvullen???

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dankjewel voor het delen hoor! Hartstikke leuk! Haken gaat me momenteel beter af dan breien. Ik heb wel het boek van Arne en Carlos. En zelfs al garen in huis, zou zo aan de slag kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hola preciosas muñecas, en un futuro próximo intentaré hacerlas. Gracias por compartir los patrones. Me quedo de seguidora en su blog. Besitos

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dank je wel voor het patroon ik ga het proberen te maken voor mijn kleindochter.

    BeantwoordenVerwijderen