Pagina's

zondag 18 oktober 2015

Gebreide wanten


Samen met mijn kleine sokken rondbreinaaldje  ben ik het volgende avontuur ingegaan:
Het breien van wanten met Noorse en Letse motieven.
En het is echt zó leuk om te breien.
Na een aantal paren sokken te hebben gebreid , dacht ik dat dit ook wel zou lukken.
De duim van de wanten is eigenlijk het moeilijkste om te breien.
Maar na enig oefenen is dat ook gelukt.
Op het internet zijn,  na een beetje zoeken , heel veel  patronen te vinden.
Vooral op Pinterest staan er veel.

Het kleine rondbreinaaldje kan je hier o.a. kopen.
De duim en de bovenkant van de want brei ik  met 5 naalden, 












Op het volgende blog wordt iets verteld over de traditie van het breien van Letse wanten.
De meisjes aldaar breiden hun wanten als bruidsschat. Op hun trouwdag kregen alle gasten een paar wanten cadeau. Nou, is dat niet een leuk idee? 
Gelukkig ben ik al gelukkig gtrouwd, dus ik brei de wanten voor mijn plezier en om weg te geven. :)





8 opmerkingen:

  1. Hoe mooi! Het derde paar met bloemmotieven is mijn favoriet.
    Ik heb er bewondering voor dat je zo vier paar na elkaar kan breien. Ik zou al opzien tegen de tweede handschoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze echt prachtig, wat een knap werk! En ze zien er nog heerlijk warm uit ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meid, meid, wat een super wanten. Allemaal even mooi. Moet ik toch echt ook eens proberen, groeten Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, die zijn echt super mooi. Mijn favoriet is de bruine met bloemen (derde van boven).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat zijn die supermooi!!! Ik brei al langer handschoenen met vingers en maakte al zeker zo'n 30 paar voor zowat iedereen, maar dit stond op als volgende uitdaging, maar jij bent me voor. Je hebt echt niet stilgezeten, ze zijn prachtig! Ik kies het eerste paar. Dit ga ik zeer binnenkort ook proberen, let op mijn blog. Knap breiwerk!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, mooie wanten! Ik probeer het mezelf aan te leren, het breien van die lets wanten. Ik heb een dik boek met allemaal patronen, maar er is een groot verschil in aantal op te zetten steken. Hoeveel steken zet jij op voor een grote dameshand, met naald 2,5?

    BeantwoordenVerwijderen